Het begeleiden op de werkplek staat centraal in het volgen van de ontwikkeling van aios en is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van aios en leden van de opleidingsgroep. Binnen TOP 2020, het landelijke opleidingsplan, worden daar instrumenten voor benoemd. Voor het monitoren en stimuleren van de voortgang van de aios zijn frequente korte praktijkbegeleidingen (KPB’s) door meerdere leden van de opleidingsgroep essentieel. Een KPB is te koppelen aan vrijwel elke situatie die de aios in de praktijk tegenkomt en een groot deel kan standaard worden ingepland binnen de stage van de aios. Bij voorkeur worden KPB’s gekoppeld aan de in het opleidingsplan benoemde Entrustable Professional Activities (EPA’s) waarmee de voortgang van de aios door de opleiding kan worden gemonitord. Om het leerrendement van een KPB te verhogen, moet de feedback snel na de observatie plaatsvinden en moeten KPB’s in eenzelfde setting worden herhaald.
Het oordeel over het professioneel functioneren van de aios wordt in gezamenlijk overleg gevormd in de OOG-bespreking (Oordeel OpleidingsGroep) en teruggekoppeld naar de aios.
Auteurs |
Hoog, Prof. dr. M. de
Brackel, Dr. H.J.L. |
---|---|
Rubriek | Nascholingsartikel |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 10 december 2019 |
Editie | Praktische Pediatrie - Jaargang 13 - editie 4 - Nummer 4 | Onderwijs, opleiding en communicatie |
Na het lezen van dit artikel: