Constitutioneel eczeem bij kinderen 1 punt

Pathofysiologie, diagnostiek en behandeling

Bijzondere indicaties

Constitutioneel eczeem (CE) is een inflammatoire huidziekte op de kinderleeftijd. De prevalentie van CE bij kinderen in Westerse landen wordt geschat op 15-20%. Vele factoren spelen een rol bij het ontstaan van CE, zoals genetische, immunologische en omgevingsfactoren. CE wordt gekenmerkt door jeuk en huidafwijkingen, met een voorkeur voor de lichaamsplooien. Het betreft vaak een onscherp begrensde roodheid (erytheem) met oedeem en vesikels in het acute stadium. In de chronische fase wordt een verdikking van de huid (lichenificatie) gezien. Het klinisch beeld bij CE is vaak duidelijk te herkennen, maar moet worden onderscheiden van andere vormen van eczeem en van scabiës en psoriasis.

CE wordt niet veroorzaakt door een specifieke allergie. Allergologisch onderzoek bij kinderen met CE heeft dan ook geen directe therapeutische consequenties voor het eczeem zelf. Het kan eventueelwel zinvol zijn bij een verdenking op de aanwezigheid van atopische co-morbiditeit zoals allergisch astma of allergische rhinoconjunctivitis.
De behandeling van CE bestaat uit emollientia en lokale corticosteroïden of topicale immunomodulatoren met goede verpleegkundige instructies en begeleiding. In ernstige gevallen kan behandeling met orale immunosuppressiva worden overwogen.

Downloads bij dit artikel

Direct abonneren

Neem nu een abonnement op Praktische Pediatrie en ontvang:

• 4x per jaar het nascholingstijdschrift Praktische Pediatrie;
  • 4 e-learnings op basis van vier hoofdartikelen per editie (4 punten per editie);
  • onbeperkt toegang tot deze website;

Direct abonneren

Inloggen