De slappe zuigeling

• 02Onderzoek
  • 03Differentiaaldiagnose
  • 04Diagnose en beleid

De klinische beoordeling van de slappe of hypotone zuigeling vormt een diagnostische uitdaging. Hypotonie kan haar oorsprong zowel vinden in het centrale als in het perifere zenuwstelsel. Om het onderscheid daartussen goed te kunnen maken, moeten twee elementaire vragen worden beantwoord. De eerste vraag is of het kind alleen hypotoon is, of tevens duidelijke spierzwakte vertoont. De tweede vraag is of er geassocieerde klinische symptomen zijn die wijzen op betrokkenheid van het centrale zenuwstelsel. In combinatie met beoordeling van de aard en de verdeling van de hypotonie en de reflexen kan dit leiden tot een juiste functionele en anatomische lokalisatie van de onderliggende aandoening. Dit artikel beoogt de kinderarts handvaten te bieden bij het onderzoek van de slappe zuigeling (floppy infant).

Auteurs Brouwer, Prof. dr. O.F.
Doornebal, Drs. N.
Rubriek Vanuit de klacht
Publicatie 20 maart 2014
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 8 - editie 1 - Nummer 1 | Metabole ziekten

• kent u het onderscheid tussen slapte (hypotonie) en zwakte (spierzwakte);
  • kunt u bij een slappe zuigeling op basis van anamnese en lichamelijk onderzoek onderscheid maken tussen een aandoening van het centrale en het perifere zenuwstelsel;
  • kent u de verschillende onderdelen van de perifere motorunit en enkele bijbehorende erfelijke en verworven aandoeningen;
  • kunt u bij verdenking op een neuromusculaire aandoening bij een slappe zuigeling op basis van de kliniek beredeneren welk onderdeel van de motorunit het meest waarschijnlijk is aangedaan;
  • kent u de belangrijkste indicaties, mogelijkheden en beperkingen van aanvullend onderzoek bij de slappe zuigeling.