Een huidafwijking in de bilspleet

Praktische Pediatrie Plaatjes Puzzel

In november 2017 zagen wij op de poeppoli van de polikliniek kindergeneeskunde een jongen van 15 jaar met ADD in verband met klachten van fecale incontinentie. Hij had hier altijd al last van gehad en was eigenlijk nooit goed zindelijk geweest voor ontlasting. Af en toe ging het een periode goed, maar dat hield geen stand. Hij poepte tweemaal per week grote hoeveelheden op de wc, waarbij de wc vaak verstopt raakte. Het poepen deed hem regelmatig pijn en hij had ook regelmatig een klein beetje helderrood bloed bij de ontlasting. Er was geen incontinentie voor urine. Hij had in het verleden aften gehad, momenteel niet meer. Hij had regelmatig buikpijn in de onderbuik. Zijn groei was altijd normaal geweest en hij was recent niet afgevallen. ADD-medicatie en psychologische begeleiding hadden vooralsnog geen verbetering gegeven van de fecale incontinentie. In de familie kwamen geen inflammatoire darmziekten voor.

Downloads bij dit artikel

Direct abonneren

Neem nu een abonnement op Praktische Pediatrie en ontvang:

• 4x per jaar het nascholingstijdschrift Praktische Pediatrie;
  • 4 e-learnings op basis van vier hoofdartikelen per editie (4 punten per editie);
  • onbeperkt toegang tot deze website;

Direct abonneren

Inloggen