Elk kind in Nederland heeft recht op passend onderwijs en op aanpassingen die nodig zijn om dit mogelijk te maken. Denk hierbij aan extra didactische ondersteuning voor kinderen met een leerbeperking, maar ook aan aanpassingen van school of rooster die nodig zijn vanwege een fysieke beperking. Het uitgangspunt van passend onderwijs is dat elk kind een plek krijgt die past bij zijn kwaliteiten en mogelijkheden. Er wordt naar gestreefd dit zo veel mogelijk in het reguliere onderwijs te organiseren, maar als er meer aanpassingen nodig zijn dan in het reguliere onderwijs kunnen worden geboden, kunnen kinderen worden aangemeld voor het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.
Aan de hand van casuïstiek gaan we in op de verschillende onderwijsvormen in Nederland. We geven aan wat de mogelijkheden zijn voor kinderen met een beperking. Ook beschrijven we hoe kinderen met een beperking gebruik kunnen maken van faciliteiten uit het speciaal onderwijs.
Auteurs |
Jong-van Kempen, B.M. de
Jaarsma-Visser, P. Meinsma-Van der Tuin, M. Flapper, Dr. B.C.T. |
---|---|
Rubriek | Onderwijs, opleiding en communicatie |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 10 december 2019 |
Editie | Praktische Pediatrie - Jaargang 13 - editie 4 - Nummer 4 | Onderwijs, opleiding en communicatie |
Na het lezen van dit artikel: