Geaccrediteerde nascholing
Menu

Hoe herkent u laaggeletterdheid bij ouders?

En hoe zorgt u voor voldoende informatievoorziening?

Door op 12-09-2016
  • 00Inleiding
  • 01 
  • 02Probleemstelling algemeen
  • 03 
  • 04Probleemstelling zorg
  • 05Het probleem neemt toe
  • 06Hoe kunnen we laaggeletterdheid herkennen?
  • 07Verbetert bestrijding van laaggeletterdheid ook echt (kindergeneeskundige) zorg?
  • 08Wat kunnen we zelf aan het probleem van laaggeletterdheid doen?
  • 09Reacties (0)

Samenvatting

Door een hoger geworden administratielast staat de tijd in een spreekuur die daadwerkelijk aan de patiënt kan worden besteed, toenemend onder druk. Daarom, en omdat assertievere, geletterde ouders hier steeds vaker om vragen, wordt voor (aanvullende) informatie meer en meer verwezen naar folders of websites. Ook wordt (ouders van) patiënten ter voorbereiding of ter controle gevraagd scoreformulieren of vragenlijsten in te vullen. Voor de laaggeletterde ouder leidt dit steeds meer tot problemen.
Tevens zijn de initiatieven voor de aanpak van laaggeletterdheid nog te kleinschalig en te lokaal en draaien ze volledig op een kleine groep gepassioneerde zorgverleners. De enorme groep laaggeletterden op landelijke schaal bereiken vraagt een heel andere insteek, waarbij de beroepsverenigingen en – discipline-overstijgend – de politiek meer het voortouw zouden moeten nemen.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Chegary, M.
Balken, Dr. M.R. van
Rubriek Casuïstiek
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 12 september 2016
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 10 - editie 3 - Nummer 3 | Geneeskunst en sociale pediatrie

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel:

  • realiseert u zich dat u ook laaggeletterde ouders op uw spreekuur krijgt;
  • kunt u laaggeletterdheid beter herkennen en bespreekbaar maken;
  • bent u in staat deze ouders op een adequate manier te helpen.