Hoofdpijn: handleiding voor medicamenteuze, maar vooral niet-medicamenteuze aanpak

• 01Diagnostiek
  • 02Niet-medicamenteuze behandeling
  • 04Medicamenteuze behandeling

Hoofdpijn komt bij veel volwassenen en kinderen voor en heeft grote impact op het functioneren en het welbevinden. Migraine en spanningshoofdpijn zijn de meest voorkomende typen hoofdpijn. Migraine wordt vaak ondergediagnosticeerd. Hoofdpijn die gepaard gaat met verminderd functioneren, lichtovergevoeligheid of misselijkheid is hoogstwaarschijnlijk migraine. Hoofdpijnkarakteristieken zoals een bonkende, kloppende aard en uni- of bilateraal aanwezig zijn, zijn van onderschikt belang bij maken van onderscheid tussen migraine en spanningshoofdpijn. De aanpak van hoofdpijn bestaat uit het stellen van een juiste hoofdpijndiagnose, geruststellen en geven van uitleg, het herkennen en vermijden van uitlokkende factoren en, in het geval van migraine, een individueel aanvalsplan en het overwegen van profylactische behandeling.
Medicatieafhankelijke hoofdpijn of hoofdpijn door overmatige cafeïne-inname zijn belangrijk om te overwegen. Niet-medicamenteuze behandelingen zoals ontspanningsoefeningen of psychologische begeleiding kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van hoofdpijnklachten.

Auteurs Reimink, R.
Dr. J. (Jolita) Bekhof,
Publicatie 31 mei 2018
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 0 - editie 2 - Nummer 2 | Tweedelijnszorg

• kent u de drie kenmerken van de diagnose migraine;
  • kent u de belangrijkste leefstijladviezen voor kinderen met hoofdpijn;
  • kunt u kinderen met hoofdpijn en hun ouders voorlichten over medicamenteuze en niet-medicamenteuze behandelingsmogelijkheden.