Hypercholesterolemie bij kinderen

• 02Screening op hypercholesterolemie
  • 03Behandeling
  • 04Conclusie

Hypercholesterolemie is een belangrijke risicofactor voor het ontstaan van atherosclerose, een progressief proces dat uiteindelijk leidt tot hart- en vaatziekten (HVZ). Bij kinderen met hypercholesterolemie zijn de eerste tekenen van atherosclerose al zichtbaar. Ter preventie van HVZ op latere leeftijd dienen deze kinderen dan ook tijdig geïdentificeerd en behandeld te worden. Dit geldt vooral voor kinderen met een erfelijke hypercholesterolemie zoals de autosomaal dominante hypercholesterolemie (ADH). De eerste stap in de behandeling van hypercholesterolemie bij kinderen zijn aanpassingen in de leefstijl: een gezond dieet, voldoende lichaamsbeweging en het ontmoedigen van roken. Hierna volgt medicamenteuze therapie, waarbij HMG-CoA-reductaseremmers (statinen) de middelen van eerste keuze zijn. Op de korte termijn is deze therapie veilig en effectief gebleken. Of deze behandeling daadwerkelijk HVZ op latere leeftijd voorkomt, zal in de toekomst moeten blijken.

Na lezen van dit artikel:

• kent u het proces van atheroscleroseformatie dat leidt tot hart- en vaatziekten en dat bij kinderen met hypercholesterolemie al zichtbaar aanwezig is;
  • kent u de belangrijkste oorzaken van hypercholesterolemie bij kinderen;
  • kent de nieuwste internationale richtlijn die stelt dat hypercholesterolemie al op de kinderleeftijd behandeld dient te worden om premature hart- en vaatziekten te voorkomen.