Spoedsituaties bij leukemie en lymfoom op de kinderleeftijd

• 00Leukemie
  • 01Lymfoom
  • 02Spoedsituaties bij hematologische oncologische aandoeningen
  • 03Conclusie

Leukemie en maligne lymfoom zijn veelvoorkomende vormen van kanker op de kinderleeftijd. Ze kunnen bij eerste presentatie gepaard gaan met potentieel levensbedreigende complicaties. Door snelle inventarisatie van alarmsymptomen en het inzetten van gerichte diagnostiek kunnen complicaties als hyperleukocytose, luchtwegobstructie, bloedingsneiging, neutropene koorts, tumorlysissyndroom en acute nierinsufficiëntie tijdig worden opgespoord. Door adequate stabilisatie van deze acute situatie door de kinderarts en nauw overleg met het kinderoncologieteam van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, kan een gezamenlijke inschatting worden gemaakt welke verdere behandeling nodig is om veilig transport naar het kinderoncologisch centrum te garanderen.

Auteurs Steur, A.
Raphael, M.F.
Dors, N.
Kaspers, G.J.L.
Rubriek Nascholingsartikel
Publicatie 8 maart 2023
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 17 - editie 1 - Nummer 1 | Kinderoncologie

• herkent u de meest voorkomende symptomen van spoedeisende situaties bij de diagnose leukemie of lymfoom;
  • kunt u gerichte diagnostiek inzetten om deze levensbedreigende situaties te herkennen;
  • kunt u de eerste opvang doen in spoedeisende situaties, voordat het kind verder wordt behandeld in een oncologisch centrum.