Stridor bij de zuigeling, een symptoom om serieus te nemen

Door op 11-12-2017
  • 01Pathofysiologie en anatomie
  • 02Differentiaaldiagnose
  • 03Aanvullend onderzoek
  • 04Behandeling

Zuigelingen maken regelmatig geluid bij het ademhalen. Stridor is een hoogfrequent ademgeluid, een symptoom dat op een relatief onschuldig probleem kan wijzen maar ook een teken kan zijn van een ernstige onderliggende aandoening. De ernst van de luchtwegvernauwing en de noodzaak van onmiddellijke interventie moeten eerst worden ingeschat. Bij een stabiele respiratoire toestand volgen een gerichte anamnese en lichamelijk onderzoek. Informatie over het karakter van de stridor, het tijdsbeloop en begeleidende symptomen helpt de differentiaaldiagnose te versmallen. De respiratoire fase waarin de stridor optreedt en de mate van dyspneu worden bepaald. Hierbij zijn ademhalingsfrequentie, hartfrequentie en onrust belangrijke parameters. De meest voorkomende oorzaak van een inspiratoire stridor op de zuigelingenleeftijd is de laryngomalacie, gevolgd door de stembandparalyse of -parese. Overige oorzaken van stridor op de zuigelingenleeftijd zijn zeldzaam. Vaak volstaat een expectatief beleid, bij alarmsignalen of comorbiditeit moet de kno-arts of kinderlongarts in consult worden gevraagd voor laryngoscopie om de oorzaak van de stridor definitief te achterhalen.

Bekijk het introductiefilmpje van dit artikel:

Auteurs Smal, J.C.
Daalen, S. van
Rubriek Casuïstiek
Publicatie 11 december 2017
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 11 - editie 4 - Nummer 4 | Longen

• weet u wat stridor is;
  • kunt u een zuigeling met stridor systematisch benaderen;
  • kent u de differentiaaldiagnose van stridor bij een zuigeling en de meest voorkomende oorzaken;
  • kunt u een gedegen afweging maken voor aanvullende diagnostiek bij een zuigeling met stridor;
  • weet u wanneer u moet doorverwijzen.