Verdenking tuberculose: wat nu?

Overzicht van de diagnostiek bij kinderen met een verdenking op tuberculose in Nederland

• 01Tuberculose in het kort
  • 02Klachten en verschijnselen
  • 03Aanvullend onderzoek
  • 04Conclusie

Tuberculose is een besmettelijke ziekte die wereldwijd veel voorkomt maar in Nederland relatief weinig wordt gezien. De laatste jaren is de incidentie in ons land toegenomen door de toestroom van migranten. De ziekte manifesteert zich op vele manieren, zowel intrathoracaal als extrathoracaal. De klachten zijn vaak aspecifiek. De agressieve vormen van tbc, zoals miliaire tuberculose en tuberculeuze meningitis, worden vooral gezien bij jonge kinderen en hebben onbehandeld een hoge morbiditeit en mortaliteit. De diagnose bij kinderen wordt vaak niet bevestigd door aanvullende diagnostiek, maar wordt gesteld aan de hand van de anamnese, inclusief een positieve contactanamnese, en de kliniek.
Dit artikel geeft een kort overzicht van tuberculose, gaat in op de dilemma’s rondom de diagnostiek en geeft praktische handvatten om tot een diagnose te komen.

Auteurs Verhage, Drs. A.R.
Schölvinck, Dr. E.H.
Rubriek Nascholingsartikel
Publicatie 7 maart 2017
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 11 - editie 1 - Nummer 1 | Migranten en Global health

• kent u de presenterende symptomen van een kind met actieve tuberculose;
  • weet u dat er een verschil bestaat tussen infectie met Mycobacterium tuberculosis en actieve tuberculose;
  • heeft u kennis van de inzet en de beperkingen van de huidige diagnostiek.