In dit artikel beschrijven we het doel en enkele belangrijke onderdelen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De wegen waarlangs een klacht kan worden afgehandeld, passeren de revue en er worden tips gegeven voor het voorkomen of afhandelen van een klacht. We bespreken de onderwerpen waarover in relatie tot de zorg voor minderjarigen het meest wordt geklaagd bij de tuchtrechter. Ook beschrijven we de resultaten van een enquête naar de impact van een tuchtklacht op de kinderarts.
De juridische kaders met betrekking tot het verstrekken van informatie, het geven van toestemming voor behandeling en het ouderlijk gezag worden toegelicht.
Auteurs |
Leeuwenburgh-Pronk, Drs. W.G.
Hartwig, Dr. N.G. |
---|---|
Rubriek | Nascholingsartikel |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 11 september 2017 |
Editie | Praktische Pediatrie - Jaargang 11 - editie 3 - Nummer 3 | Ethiek en recht |
Na het lezen van dit artikel: