Wat is de waarde van een calprotectinebepaling in de feces bij verdenking op een inflammatoire darmziekte bij kinderen?

Evidence-based pediatrics

Calprotectine is een bepaling in de feces die gebruikt kan worden in de diagnostiek van inflammatoire darmziekten (ibd). Regelmatig bestaat er twijfel of een coloscopie op basis van de klachten gerechtvaardigd is. Bij deze kinderen zou de calprotectinebepaling nuttig kunnen zijn om het aantal coloscopieën bij patiënten die geen ibd blijken te hebben, te verminderen.
Voor dit artikel werd gezocht naar studies over de diagnostische accuratesse van calprotectinebepaling in de diagnostiek van ibd. Er werden twee meta-analyses gevonden. De geïncludeerde studies werden uitgevoerd in een tertiaire setting met een hoge a-priorikans op ibd: 55% en 61%. De gevonden sensitiviteit van calprotectinebepaling was hoog: 0,92 en 0,98; de specificiteit was laag: 0,68 en 0,76.
De hoge sensitiviteit maakt dat een negatieve testuitslag kan bijdragen aan de besluitvorming om geen invasieve diagnostiek te verrichten. De matige specificiteit moet behoeden voor het te laagdrempelig bepalen van calprotectine, dat kan leiden tot onnodige invasieve diagnostiek bij vals-positieve uitslagen.

Downloads bij dit artikel

Direct abonneren

Neem nu een abonnement op Praktische Pediatrie en ontvang:

• 4x per jaar het nascholingstijdschrift Praktische Pediatrie;
  • 4 e-learnings op basis van vier hoofdartikelen per editie (4 punten per editie);
  • onbeperkt toegang tot deze website;

Direct abonneren

Inloggen