Behandeling met infliximab bij kinderen en adolescenten met de ziekte van Crohn

Bijzondere indicaties

Infliximab is een chimere monoklonale antistof die bindt aan tumornecrosefactor-α, een cytokine met een centrale rol in de pathogenese van chronisch inflammatoir darmlijden.
Grote gerandomiseerde en gecontroleerde onderzoeken hebben aangetoond dat infliximab effectief is als inductie- en onderhoudsbehandeling bij volwassen patiënten met actieve ziekte van Crohn. Studies bij kinderen en adolescenten ondersteunen deze bevinding. Behandeling met infliximab als remissie-inductie en vervolgens als onderhoudstherapie is geïndiceerd bij ziekte van Crohn die onvoldoende reageert op de gebruikelijke therapie, zowel bij luminale ziekte als bij fistels. Onderhoudsbehandeling met infliximab kan behoud van klinische remissie, herstel van het darmslijmvlies, sluiting en duidelijke afname van fistels en groeiherstel teweegbrengen. Bijwerkingen zijn vooral ernstige, opportunistische infecties en acute infusiereacties. Onduidelijkheid bestaat nog over het mogelijk verhoogde risico van maligniteiten.

Downloads bij dit artikel

Direct abonneren

Neem nu een abonnement op Praktische Pediatrie en ontvang:

• 4x per jaar het nascholingstijdschrift Praktische Pediatrie;
  • 4 e-learnings op basis van vier hoofdartikelen per editie (4 punten per editie);
  • onbeperkt toegang tot deze website;

Direct abonneren

Inloggen