Chronische inflammatoire darmziekten op kinderleeftijd 1 punt

Kliniek, diagnostiek en behandeling

Nascholingsartikel

Chronische inflammatoire darmziekten (inflammatory bowel disease; IBD) omvatten de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. IBD komt wereldwijd steeds vaker voor, vooral op jonge leeftijd. Dit lijkt samen te hangen met de westerse levensstijl. Presenterende klachten kunnen buikpijn en diarree zijn, maar ook langdurige moeheid of een afbuigende lengtegroei. De diagnose wordt gesteld op basis van anamnese, bevindingen bij lichamelijk onderzoek, endoscopie, radiologie en histologie. Om IBD tijdig te herkennen zijn een gedegen kennis van en alertheid op deze aandoening en de alarmsymptomen noodzakelijk. Bij de verdenking IBD op kinderleeftijd is het van belang de patiënt te verwijzen naar de kinderarts-MDL voor aanvullende diagnostiek zoals endoscopie van het maag-darmkanaal. De behandeling bestaat uit immuunsuppressie, waarbij wordt gestreefd naar mucosaal herstel. Omdat IBD een levenslange aandoening is, dient transitiezorg een integraal onderdeel te zijn van goede zorg voor adolescenten met IBD.

Downloads bij dit artikel

Direct abonneren

Neem nu een abonnement op Praktische Pediatrie en ontvang:

• 4x per jaar het nascholingstijdschrift Praktische Pediatrie;
  • 4 e-learnings op basis van vier hoofdartikelen per editie (4 punten per editie);
  • onbeperkt toegang tot deze website;

Direct abonneren

Inloggen