Chronische niet-infectieuze osteomyelitis

• 01Klinisch beeld en diagnostiek
  • 02Differentiaaldiagnose
    Follow-up

Veel kinderen bezoeken het spreekuur van de kinderarts met pijnklachten van het bewegingsapparaat. De differentiaaldiagnose is breed en bevat onder andere chronische niet-infectieuze osteomyelitis (CNO), een nog relatief onbekend auto-inflammatoir ziektebeeld. Kinderen met deze aandoening presenteren zich typisch op de leeftijd van 8 tot 12 jaar met langdurige en terugkerende episoden van (niet-infectieuze) osteomyelitis, vaak van de lange pijpbeenderen, de clavicula en/of de mandibula. De aandoening komt geregeld voor in combinatie met andere immuungemedieerde aandoeningen zoals psoriasis, pustulosis palmoplantaris en inflammatoire darmziekten. Het aantonen van de typerende multifocale laesies op (total body-)MRI kan de diagnose vroegtijdig bevestigen en andere (vaak invasieve) diagnostiek of langdurige antibiotische behandeling voorkomen. Wij adviseren total body-MRI-onderzoek te verrichten bij patiënten met osteomyelitis zonder duidelijke infectieuze aanknopingspunten, bij langer bestaande of recidiverende klachten, bij lokalisaties die typisch zijn voor CNO, of bij aanwezigheid van de eerdergenoemde comorbiditeit.

Auteurs Spoorenberg, M.E.
Bekhof, J.
Overbosch, J.
Armbrust, W.
Rubriek Nascholingsartikel
Publicatie 19 december 2023
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 17 - editie 4 - Nummer 4 | Bewegingsapparaat

•  kent u de differentiaaldiagnose van musculoskeletale klachten;
  •  kunt u het ziektebeeld chronische niet-infectieuze osteomyelitis herkennen en kent u de belangrijkste kenmerken bij anamnese, lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek;
  •  weet u hoe u de diagnose chronische niet-infectieuze osteomyelitis moet stellen en wat de behandeling is.