In Nederland wordt al zestien jaar de Newborn Life Support-cursus (NLS) gegeven aan professionals die betrokken zijn bij de opvang van pasgeborenen. In deze cursus wordt, op basis van de fysiologische kennis over de foetale respons op hypoxie, een systeem voor reanimatie aangeleerd. Kennis en vaardigheden die essentieel zijn voor de veilige opvang van de pasgeborene worden onderwezen. Deze cursus heeft bijgedragen aan de implementatie van de richtlijn Reanimatie en begeleiding bij de transitie van het kind bij de geboorte. De NLS-cursus valt niet meer weg te denken uit de opleiding voor alle beroepsgroepen die betrokken zijn bij de geboortezorg.
Wegens de behoefte aan complexere scenario’s, de noodzaak van verdere stabilisatie van een baby na de geboorte en het feit dat sommige pasgeborenen pas na enige tijd ernstig ziek worden, ontstond de wens voor een vervolgcursus. Daarnaast bestaat er in toenemende mate behoefte aan training in team skills, als belangrijke sleutel tot een succesvolle stabilisatie. Tot slot moet de zorg gebaseerd zijn op uniforme en goed doordachte behandelingsrichtlijnen.
Deze aspecten vormen de basis voor de Newborn Advanced Life Support-cursus (NALS), die is ontwikkeld door een groep Nederlandse experts op het gebied van de behandeling van pasgeborenen met ook onderwijskundige kennis. In dit artikel geven we een overzicht van de cursus en benadrukken we het belang ervan voor de Nederlandse kindergeneeskunde.
Auteurs |
Bruinenberg, J.F.M.
Hogeveen, M. Dudink, J. Jonge, R.C.J. de |
---|---|
Rubriek | Nascholingsartikel |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 10 september 2019 |
Editie | Praktische Pediatrie - Jaargang 13 - editie 3 - Nummer 3 | Neonatologie |
Na het lezen van dit artikel: