De suffe pasgeborene: hypoglykemie

• 01Definitie hypoglykemie
  • 02Perinatale transitie van de glucosehomeostase
  • 03Risicofactoren voor hypoglykemie bij de pasgeborene
  • 04Klinische en pathofysiologische classificatie van inborn errors of metabolism
  • 05Klinische presentatie
  • 06Aanvullende diagnostiek bij een hypoglykemie
  • 07Tot slot

Pasgeborenen moeten zich aanpassen van een passieve glucosehomeostase in utero, gekenmerkt door continue transplacentale aanvoer, naar een situatie postnataal waarbij de pasgeborene zelf actief de glucoseconcentratie in het bloed binnen een nauwe bandbreedte moet houden. Tijdens de perinatale transitie kunnen verschillende omstandigheden leiden tot een hypoglykemie. Hoewel erfelijke metabole en endocriene ziekten zelden de oorzaak zijn van hypoglykemie bij een pasgeborene, is herkenning van belang omdat deze ziekten specifieke therapie en follow-up behoeven. Bijzondere klinische kenmerken (‘rode vlaggen’) kunnen een aanwijzing zijn voor een onderliggende erfelijke metabole of endocriene ziekte. Kennis van de normale fysiologie en herkenning van ‘rode vlaggen’ is van belang voor het verrichten van de juiste aanvullende diagnostiek, zodat de diagnose tijdig kan worden gesteld.

Auteurs Quak, Drs. W.
Albada, Mevr. dr. M.E. van
Rake, J.P.
Derks, T.G.J.
Rubriek Thema artikel
Publicatie 20 maart 2014
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 8 - editie 1 - Nummer 1 | Metabole ziekten

• kunt u een pasgeborene met een onverklaarde hypoglykemie herkennen;
  • kent u de hoofdgroepen van oorzaken van hypoglykemie bij pasgeborenen waarbij er meestal geen sprake is van een erfelijke metabole of endocriene oorzaak;
  • herkent u belangrijke risicofactoren (‘rode vlaggen’) bij pasgeborenen voor een erfelijke metabole of endocriene oorzaak van een hypoglykemie;
  • kent u de hormonen die betrokken zijn bij het handhaven van normoglykemie;
  • kunt u initiële diagnostiek en behandeling inzetten bij een onverklaarde hypoglykemie.