Diagnostiek, behandeling en complicaties van bacteriële meningitis

• 01Epidemiologie
  • 03Kliniek
  • 04Differentiaaldiagnose
  • 05Diagnostiek
  • 06Behandeling
  • 07Complicaties

Bacteriële meningitis komt in Nederland voor bij 1-2 per 100,000 inwoners en 29 per 100,000 bij kinderen onder de 1 jaar oud. Streptococcus pneumoniae is de meest voorkomende verwekker bij jonge kinderen en volwassenen, Streptococcus agalactiae bij pasgeborenen. Veelvoorkomende symptomen zijn koorts, hoofdpijn, braken, meningeale prikkeling en een gedaald bewustzijn. Pasgeborenen presenteren zich met aspecifieke verschijnselen als instabiele temperatuur, geprikkeldheid en slecht drinken. Beeldvorming van de hersenen is geïndiceerd vóór het verrichten van een lumbale punctie bij focale neurologische uitval, nieuwe epileptische aanvallen, papiloedeem, een GCS-score (Glasgow Coma Scale) < 10 of een ernstige immunodeficiëntie. Wanneer de lumbale punctie niet snel kan worden verricht, moet na afname van bloedkweken worden gestart met een derdegeneratiecefalosporine. Bij pasgeborenen en bij kinderen met een ernstige immuunstoornis moet ook Listeria monocytogenes worden gedekt met amoxicilline. Dexamethason wordt gestart vóór of met de eerst gift antibiotica bij kinderen ouder dan 1 maand.

Auteurs Bijlsma, Drs. M.W.
Furth, Prof. dr. A.M. van
Rubriek Thema artikel
Publicatie 16 december 2015
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 9 - editie 4 - Nummer 4 | Infectieziekten

• kent u de meest voorkomende verwekkers van bacteriële meningitis in Nederland;
  • kent u de presentatie van bacteriële meningitis bij kinderen;
  • kent u de contra-indicaties voor een lumbaalpunctie bij kinderen en weet u wanneer er eerst beeldvorming van de hersenen moet worden verricht;
  • weet u welke antibiotische en adjuvante therapie te starten bij verdenking bacteriële meningitis;
  • kent u de meest voorkomende complicaties van bacteriële meningitis op de kinderleeftijd.