Diagnostisch onderzoek bij kinderen: Wat u moet weten voordat u een test aanvraagt

Door op 23-06-2015
  • 02pp201502ha0501
  • 03De diagnostische accuratesse van een medische test
  • 04Het klinische nut van een diagnostische test
  • 05Bespreking

Diagnostisch onderzoek heeft als doel om onzekerheid over een ziekte in voldoende mate weg te nemen en is alleen zinvol wanneer de uitslag consequenties heeft voor het beleid. Om te kunnen beoordelen in hoeverre een test in staat is de ziekte aan te tonen of juist uit te sluiten wordt de term ‘diagnostische accuratesse’ gebruikt. De diagnostische accuratesse wordt bepaald aan de hand van een aantal parameters. De likelihood ratios (LR’s) zijn het meest relevant, omdat ze helpen om, gegeven de voorafkans (prevalentie) op een ziekte, bij uw eigen patiëntenpopulatie de achterafkans te bepalen. Op basis van de achterafkans kunt u vervolgens een beslissing nemen over het te volgen beleid. De laatste jaren is de focus steeds meer komen te liggen op het klinisch nut van de test: de effecten van het toepassen van de test op de gezondheid van de patiënt.

Auteurs Boluyt, mevr. Dr. N.
Bekhof, J.
Rubriek Thema artikel
Publicatie 23 juni 2015
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 9 - editie 2 - Nummer 2 | Diagnostiek

• kunt u de criteria voor het beoordelen van de diagnostische accuratesse van een test toepassen;
  • weet u de betekenis en de waarde van de verschillende parameters om de diagnostische accuratesse te bepalen;
  • kunt u, uitgaande van de voorafkans op een bepaalde aandoening, de achterafkans bepalen;
  • weet u het verschil tussen diagnostische accuratesse en klinisch nut van een test.