Geaccrediteerde nascholing
Menu

Games en social media

Van multiplayer tot Snapchat: implicaties voor de spreekkamer

  • 00Inleiding
  • 01Gamen en social media
  • 02Positieve effecten van gamen
  • 03Gamen en social media: verschil tussen jongens en meisjes?
  • 04Verslaafd aan gamen en social media?
  • 05Wat te doen als professional?
  • 06Wat te doen als ouder(s)?
  • 07Seksuele ontwikkeling, sexting en grooming
  • 08Conclusie
  • 09Reacties (0)

Samenvatting

Gamen en socialemediagebruik zijn belangrijk in het leven van veel jongeren; ze zouden dus in de spreekkamer aan bod moeten komen. Vraag bij diverse lichamelijke klachten of stemmingsproblematiek door naar gamen en socialemediagebruik. Jongeren en hun ouders hebben hier dikwijls vragen over. Bijvoorbeeld over normering (wat is veilig gamen, wat is een maximaal toelaatbare ‘schermtijd’?) en risico’s (welke games lokken gokgedrag uit, kunnen games agressie veroorzaken?). Daarnaast is het goed om stil te staan bij onderwerpen als cyberpesten, sexting (het verzenden (en ontvangen) van seksueel getinte beelden of tekstberichten) en grooming (de wijze waarop daders, in het bijzonder pedoseksuelen, contact leggen met slachtoffers, met seksueel contact als oogmerk). Bij een gameverslaving is verwijzing naar een instelling voor verslavingszorg op zijn plaats. Daar kunnen kinderarts, jongere en ouder ook terecht met vragen, of voor advies. Samenwerking tussen de kinderarts en verslavingszorg is onontbeerlijk voor een goed resultaat van de behandeling.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Meer-Jansma, Drs. M. van der
Vliet, M.J. van,
Kuindersma, N.
Rubriek Vanuit de klacht
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 8 juni 2020
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 14 - editie 2 - Nummer 2| De digitale dokter

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel:

  • weet u waarom een media-anamnese een standaard onderdeel moet zijn van de anamnese;
  • weet u bij welke klachten u moet denken aan overmatig gamen;
  • kent u het verschil in mediagebruik tussen jongens en meisjes;
  • weet u wat risicovol gamegedrag is.