Koorts bij een kind dat uit de tropen terugkeert

Door op 16-12-2015
  • 01Epidemiologie
  • 02Praktische benadering
  • 03Anamnese
  • 05Lichamelijk onderzoek
  • 06Aanvullend onderzoek
  • 07Behandeling
  • 08Specifieke tropische ziektebeelden
  • 09Aanvullende informatie

De meeste kinderen met koorts na een bezoek aan de tropen hebben geen exotische maar een gewone, alledaagse infectie. Van de tropische ziektebeelden komen malaria en dengue het vaakst voor, maar de differentiaaldiagnose is uitgebreid.
De reisanamnese en de tijdsduur tussen expositie en ontstaan van de koorts vormen onmisbare informatie. Bij lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek kunnen bloedingsneiging, huiduitslag (exantheem, eschar), vergroting van lever of milt en bloedbeeldafwijkingen (trombocytopenie, eosinofilie) differentiaaldiagnostische aanknopingspunten zijn.
Bij bloedingsneiging moet isolatie sterk worden overwogen. Malaria moet steeds worden uitgesloten. Bij de behandeling moet rekening worden gehouden met andere verwekkers en andere resistentiepatronen.

Auteurs Koop, K.
Rubriek Thema artikel
Publicatie 16 december 2015
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 9 - editie 4 - Nummer 4 | Infectieziekten

• kent u de belangrijkste oorzaken van koorts na tropenbezoek: meestal algemeen voorkomende en geen tropische infectieziekten;
  • kent u de belangrijkste exotische ziektebeelden die koorts na tropenbezoek veroorzaken;
  • kunt u zich richten op het herkennen van tropische ziektebeelden die bedreigend, behandelbaar of besmettelijk zijn;
  • kent u een aantal aandachtspunten voor anamnese en lichamelijk en aanvullend onderzoek die helpen bij het opstellen van een differentiaaldiagnose;
  • kunt u hulpmiddelen en bronnen raadplegen die kunnen helpen bij de gedachtevorming over koorts na tropenbezoek.