Neonaten met trombocytopenie

Oorzaken en gevolgen van trombocytopenie en de rol van trombocytentransfusies

Door op 09-03-2022
  • 00Achtergrond
  • 01Productie en functie van trombocyten
  • 02Oorzaken van trombocytopenie bij neonaten
  • 03Gevolgen van trombocytopenie bij neonaten
  • 04Diagnostiek
  • 05Beleid
  • 06De huidige richtlijnen
  • 07Conclusie

Trombocytopenie komt voor bij ongeveer 1-5% van alle pasgeboren en kan veel verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken bij premature neonaten zijn intra-uteriene groeiretardatie (verminderde aanmaak), necrotiserende enterocolitis en sepsis (versterkte afbraak). Bij zieke à terme neonaten is de oorzaak vaak een sepsis, bij niet-zieke à terme neonaten moet foetale neonatale allo-immuuntrombocytopenie (FNAIT) worden uitgesloten. De relatie tussen de ernst van de trombocytopenie en het bloedingsrisico is complex. Waarschijnlijk spelen andere risicofactoren voor bloedingen een grotere rol dan de ernst van de trombocytopenie. Er zijn geen studies die een gunstig effect van trombocytentransfusies op het bloedingsrisico hebben laten zien. Een recente trial liet juist een verhoogd risico op bloedingen en mortaliteit zien als er meer trombocytentransfusies werden gegeven. Terughoudend transfunderen, alleen wanneer het trombocytengetal lager dan 25×109/l is, wordt dan ook aanbevolen.

Auteurs Fustolo-Gunnink, S.F.
Lopriore, E.
Rubriek Nascholingsartikel
Publicatie 9 maart 2022
Editie Praktische Pediatrie - Jaargang 16 - editie 1 - Nummer 1 | Hematologie en transfusie

• kent u de belangrijkste oorzaken van trombocytopenie bij neonaten en kunt u die oorzaken klinisch van elkaar onderscheiden;
  • weet u dat er geen lineaire relatie is tussen de ernst van de trombocytopenie en het risico op bloedingen;
  • weet u dat trombocytentransfusies bij premature neonaten een verhoogde kans op bloedingen en mortaliteit kunnen geven;
  • kent u de huidige grenzen voor het geven van trombocytentransfusies;
  • kent u de diagnostische en therapeutische richtlijnen voor foetale neonatale allo-immuuntrombocytopenie (FNAIT) en idiopatische trombocytopenische purpura (ITP).