Geaccrediteerde nascholing
Menu

Patiëntgerichte opening van een consult

Door op 07-12-2022

Bij patiëntgerichte zorg werken arts en patiënt samen om de zorg optimaal te laten aansluiten bij de wensen en voorkeuren van de patiënt. Dit vraagt om specifieke communicatieve vaardigheden, samengevat in het zogenoemde Four Habits-model: investeer in het begin van het consult, breng het patiëntenperspectief in kaart, toon empathie en investeer in het einde van het consult. Door patiëntgericht te communiceren, bevordert de arts de bereidheid van de patiënt (en de ouders) om de gegeven adviezen te volgen, waardoor therapietrouw en ziekte-uitkomsten verbeteren. Patiëntgerichte communicatie begint bij de opening van het consult, door patiënt en ouders hartelijk te begroeten, belangstelling te tonen voor hun persoonlijke leefwereld en de agenda van patiënt en ouders in kaart te brengen.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren